8. oktober 2018:

Roadracing

 

René Prang’s sluttede sæsonen med 3 podiepladser.  

Roadracingsæsonen sluttede i dag søndag for René Prang. Han takkede af for i år med manér, ved at præstere sine bedste resultater i sæsonen. Rammen var finalen om Dansk Mesterskab i Danish Superbike på Jyllandsringen, i sadlen på sin Ducati Panigale V4 S.

René Prang fik kørt tre flotte løb i weekenden, og kørte over målstregen som nr. 3 i alle løb, med skiftende konkurrenter på 1. og 2. pladsen. René Prang er yderst tilfreds med resultaterne, idet det er de bedste resultater han har haft sæsonen igennem ved DM Danish Superbike på den nye Ducati.

Lørdag startede René Prang i fjerde startposition. Han har stadig lidt problemer med at få gang i den kraftige Ducati i starterne, og mister derved adskillige placeringer de første hundrede meter i hvert løb, som han bruger en del energi på at køre op igen. Han endte som sagt på en 3. plads efter en placering som nr. 5 – 6 ud af første kurve. Foran sig havde han Allan Howard som nr. 2 og Simon Tirsgaard som nr. 1.

Søndag startede René Prang i anden startposition, og måtte igen arbejde sig op gennem feltet til 3. pladsen, med Steven Tirsgaard nr. 2 og Mathias Poulsen som nr. 1.

I søndagens andet løb startede René Prang i femte startposition, men slutstillingen blev den samme som ved første løb. Forinden måtte René Prang køre sig op igennem feltet, efter en start der kiksede så han røg mange pladser ned efter første kurve.

René Prang slutter en sæson, hvor træning og løb bl.a. er brugt på at lære den nye Ducati at kende. Han er nu meget tæt på de nærmeste konkurrenter rent tidsmæssigt, og giver udtryk for tilfredshed med resultatet, som også vurderers, at være et godt udgangspunkt for den kommende sæson.

Den endelige stilling i DM Danish Superbike:
1. Simon Tirsgaard
2. Steven Tirsgaard
3. Mathias Poulsen
4. Allan Howard
5. René Prang

2. oktober 2018:

 

Roadracing

 René Prang’s sidste roadrace, i denne sæson, køres på Jyllandsringen

Roadracingsæsonen er ved at være slut for René Prang. Det sker ret belejligt på Jyllandsringen i den kommende weekend, hvor DM finalen i Danish Superbike køres. Løbene afvikles sammen med DTC serien.

René Prang startede sæsonen på en spritny Ducati Panigale V4 S. Han kan se tilbage på en sæson som han hovedsagelig har brugt på at lære den kraftige og digitalfyldte maskine at kende. Gradvist er det gået bedre og bedre sæsonen igennem. Mange af de tekniske finesser er så småt ved at lejre sig, ligesom han har fået godt styr på de godt 200 hk, han sidder i sadlen på.

René Prang har kun lovord til overs for den nye maskine, også selv han har haft nogle udfordringer med at indkøre og lave den rette opsætning. Derfor glæder han sig også hver gang til duellerne med de øvrige konkurrenter i de løb det er blevet til i denne sæson.

På nuværende tidspunkt gør han sig ingen illusioner om at nå et topresultat i Danish Superbike, men en placering indenfor top 5 er absolut opnåelig, hvis han fortsætter den fremgang, han havde på Padborg Park for en måned siden. Her opnåede han de hurtigste tider han endnu har kørt på denne Ducati Panigale V4 S.

Der køres også Classic Superbike samme weekend, men det har René Prang valgt fra. Han vil udelukkende koncentrere sig om Danish Superbike, og få mest muligt ud af sin deltagelse i denne klasse.

DM i Classic Superbike er afgjort. Her har René Prang vundet 6 komfortable sejre i de 6 løb han har deltaget i, ud af 8 mulige. De 6 sejre rakte til en samlet 3. plads.

Nu drejer det sig om finalen i Danish Superbike, hvor fokus er rettet mod så gode resultater som muligt. Der køres i alt 3 løb i weekenden, som alle tæller med i den samlede stilling om Dansk Mesterskab.

Lørdag køres tidtagning: kl. 11:10 – løb 1: kl. 17:05
Søndag køres løb 2: kl. 12:00 – løb 3: kl. 16:15

Løbene kan følges på: http://www.dtc-motorsport.dk/live-tv/

10. september 2018:

Classic Roadracing

René Prang vandt DM-finalen i Classic roadracing på Ring Djursland

René Prang leverede to overbevisende sejre i DM finalen ved Classic Roadracing Superbike d. 9. september på Ring Djursland. De to sejre kom i hus på en Ducati 916 SP fra 1994. Desværre viste tilfældige omstændigheder vedr. pointfordelingen sig til ugunst for René Prang, i den endelige stilling om mesterskabet.

Lørdag havde René Prang problemer med sin kobling, og måtte forlade banen tidligt under tidtagningen. Det rakte til en startposition i første løb som nr. 9.
Da de klassiske MC-løb skulle afvikles, var banen smurt godt og grundig ind i olie, lækket fra en af de klassiske biler der lige havde kørt. Herefter blev alle MC-løb aflyst lørdag, af sikkerhedsmæssige årsager.

I stedet blev det besluttet at sløjfe tidtagning søndag, og køre to løb, mod planlagt et både lørdag og et søndag. Fra en startposition som nr. 9, havde René Prang lagt sig i spidsen af feltet, før første omgang var kørt. På fjerde omgang blev løbet imidlertid desværre afblæst, grundet 3 køreres styrt, heraf en alvorligt tilskadekommen, som måtte køres til behandling på sygehuset. Da løbet blev afblæst havde René Prang allerede skabt sig en komfortabel føring. Løbet blev ikke genstartet, og dommerne tog den usædvanlige beslutning efterfølgende, at der ikke skulle gives point for den del af løbet der var kørt. Det betød at René Prang gik glip af 25 vigtige point for ham og hans chance for at genvinde DM.

I det efterfølgende løb over middag, lagde René Prang sig straks i spidsen fra 2. startposition. Han øgede støt afstanden til konkurrenterne og var allerede langt foran da løbet igen blev afblæst på grund af et styrt. René Prang havde da fået noteret 6 omgange, mens konkurrenterne havde fået noteret 5 og 4 omgange. Løbet blev dog genoptaget da banen var blevet ryddet, og igen lagde René Prang sig straks i spidsen, og øgede igen sit forspring, og kom i mål godt 39 sek. foran nr. 2 Stig Jarmer

Resultat da løb 2 blev stoppet:
1. René Prang
2. Stig Jarmer
3. Brian Glyngø
Resultat efter løb 2 blev genoptaget:
1. René Prang
2. Stig Jarmer
3. Anders Ritz

René Prang har deltaget og vundet 6 løb af 8 mulige i sæsonen, hvilket rakte til en bronzemedalje, mens Brian Glyngø og Stig Jarmer lykønskes med henholdsvis guld og sølv.

Den klassiske roadracingsæson er slut for René Prang, og han vil nu, sammen med sin samarbejdspartner Vagn Jensen Motorcykler, overveje mulighederne i den kommende sæson (men det bliver næppe deltagelse i dansk classic roadracing).

#13 René Prang umiddelbart før start sammen med Vagn Jensen og mekaniker Tommy Volf Jørgensen - Foto Erling Prang


5. september 2018:

Classic Roadracing

René Prang til DM-finale i Classic roadracing på Ring Djursland

I Classic roadracing er René Prang er tilbage på den gamle, men velkørende Ducati 916 SP fra 1994, når det gælder finalen i DM for Classic roadracing Superbike d. 8. & 9. september på Ring Djursland. I samarbejde med Vagn Jensen Motorcykler, er Ducatien endelig totalrenoveret efter et voldsomt havari med betonmuren, ved Copenhagen Historic i august 2017.

Mangel på reservedele er årsag til at Ducatien først er klar igen nu. René Prang har i de første to afdelinger kørt på en Ducati 996 SPS fra 1998. Denne maskine vil også være at finde i en af klasserne på Ring Djursland, med sin ejer Tom Bergan i sædet.
René Prang ser frem til igen at køre på den ældre, men fine Ducati 916 SP på Ring Djursland, som er flot bygget op igen, og er ellers at finde hos ”Vagn-Jensen Racing” i pitten.

René Prang har vundet DM i ”Classic Superbike” de seneste to år med denne Ducati, men har i år nok kun en teoretisk chance for at genvinde DM. Han vandt de første 4 løb i foråret. Prioritering af andet løb i Tyskland i moderne superbike, på samme tidspunkt, som 3. afd. af DM blev kørt i Sverige sidst i juni, har hensat ham til en foreløbig 3.plads. De to løb i Sverige havde kun deltagelse af 3 danskere i Superbike-feltet, hvoraf kun de to gennemførte. Selv om de endte et stykke nede i feltet, får de alligevel max. point i DM-serien.

Med den nuværende pointfordeling kan René Prang selv afgøre sølvmedaljen ved at vinde de to sidste løb på Ring Djursland, mens chancen for at det også rækker til en 1. plads i den samlede stilling, afhænger af de nærmeste konkurrenters placering i løbene.

Før sidste afdeling på Ring Djursland med to løb, er placeringen på de første pladser i kampen om DM Classic Superbike:
1. Brian Glyngø                  107,0 point
2. Stig Jarmer                        96,0 Point
3. René Prang                       87,5 point

classic ducati

De sidste småting efterspændes på værkstedet hos René Prang inden weekendens finale i DM - Foto - Erling Prang


3. september 2018:

Roadracing

René Prang fik mere fart i Ducatien på Padborg Park

René Prang havde nogle udfordringer med at få sin Ducati Panigale V4 S til at køre som han gerne ville, forrige weekend på Jyllandsringen. Ved 3. afdeling af DM i ”Danish Superbike” på Padborg Park d. 2. september, gik det noget anderledes. Der kom mere fart i maskinen, efter at René Prang i løbet af ugen har arbejdet med Ducatien og sætte den op, så den passer bedre til ham, og kompenserer for den skadede skulder der forsat driller.

Ved morgentræningen søndag syntes han det gik lidt bedre, og endnu bedre ved tidtagningen, som rakte til en start position som nr. 5

Der skulle køres 3 løb i løbet af søndag, så der var travlt i pitten mellem morgentræning, tidtagning og løb. Alle 3 løb bød på flot og spændende kørsel, ikke mindst blandt de 3 førende, men også på de efterfølgende pladser blev der kæmpet bravt om placeringerne, bl. a. mellem Allan Horward og René Prang som trak det korteste strå af de to første løb, hvor han måtte se sig hensat til 5. pladsen.

I 3. og sidste løb kom René Prang rimelig godt med fra start og gik ind i første kurve som nr. 5, med Allan Horward lige foran sig. Efter 3 omgange lykkedes det endelig René Prang at passere Horward. Kort efter begyndte han herefter at øge sig forspring til ham.
Selv følte René Prang at han nu havde ramt den rigtige opsætning, selv om det gav nogle ulemper, bl. a. med en mere urolig maskine. Fra midten af løbet begyndte han støt og roligt at mindske afstanden til de førende, og kørte hurtigere end han havde gjort tidligere på dagen. Førerfeltet var dog kommet for langt foran.
På trods af alt, var det en tilfreds René Prang der kørte over målstregen som nr. 4.

De tre første pladser blev i alle 3 løb besat med 1. Steven Tirsgaard – 2. Mathias Poulsen – 3. Simon Tirsgaard. Undervejs i de 3 løb kunne man ikke vide på forhånd, hvem af de tre der ville komme over stregen først, så tæt var fighten hvor de konstant skiftede placeringer i forhold til hinanden. Det var 3 meget lige og spændende løb.

Der resterer nu kun finalen i DM ”Daniah Superbike”, som køres d. 6 & 7. oktober på Jyllandsringen.

#13 René Prang Ducati V4 S Padborg Park 02.09.18 - Foto - Erling Prang (002)


27. august 2018:

René Prang fik det ikke helt til at spille på Jyllandsringen.

Roadracingkøreren René Prang deltog i 2. afdeling af DM i Danish Superbike, som blev kørt på Jyllandsringen i weekenden d. 25. & 26. august.
Det var René Prang’s Premiere på Jyllandsringen med den nye Ducati Panigale V4 S, og løbene viste da også at der et stykke vej endnu, inden han er helt dus med den nye maskine, og igen er i sin gamle form, før han kan hamle op med de hurtigste i feltet.

René Prang opnåede to 6. pladser i søndagens to løb, hvilket han ikke var helt tilfreds med, men anerkender til gengæld de forreste i feltet, som kørte både godt og stærkt.
Uden at ville bruge det som en dårlig undskyldning, forklarer han efter begge løb, at den kraftige maskine rykker voldsomt i den skulder han fik beskadiget for et år siden. For at undgå krampe i skulderen, må han kompensere i armene under kørslen, hvilket er meget trættende, og tager noget af skarpheden i kørslen. Samtidig er han endnu ikke helt dus med alle de digitale muligheder, der er i opsætning af maskinen.

Alt i alt er René Prang tilfreds med weekendens forløb, idet han på trods af placeringerne, følte han fik mere flow i maskinen, og lærte den lidt bedre at kende.

Begge løb blev vundet af Alex Schacht, i en tæt, flot og modig fight med brødrene Simon og Steven Tirsgaard. De to brødre fik hver en 2. og en 3. plads i løbene.
Alex Schacht kører til daglig VM som professionel i serien: Superstock 1000, på en Ducati 1200 V2. På Jyllandsringen kørte Alex på en Ducati Panigale V4S mage til René Prang´s.

Alle i roadracingfeltet gjorde det rigtig godt i de to løb, og præsenterede dermed roadracingsporten på fornemmeste vis hele weekenden, både på banen og i pitten, som ellers bestod af et kæmpe opbud af racerbiler i mange forskellige klasser, ved GP Danmark 2018.

  1. afdeling af DM køres i den kommende weekend på Padborg Park. 4. og sidste afdeling af DM i Danish Superbike køres d. 6. & 7. okt. på Jyllandsringen.

r13 #13 René Prang på vej i mål Jyllandsringen 26.08.18 Foto - Erling Prang (002)


21. august 2018:

René Prang på Jyllandsringen i den kommende weekend.

Roadracingkøreren René Prang er med igen, når 2. afdeling af DM i Danish Superbike, køres på Jyllandsringen i weekenden d. 25. & 26. august.

Løbet er René Prang´s debut med den nye Ducati Panigale V4 S på Jyllandsringen, hvilket han glæder sig meget til.
René Prang får selskab i pitten og på banen, af sin tidligere protege Alex Schacht, som han havde det sportslige ansvar for i sin tid som eliteansvarlig og træner for roadracingtalenterne  under Dansk Motorunion.
Alex Schacht har udviklet sig meget siden da, og kører nu som professionel, og deltager i VM i serien: Superstock 1000. Aleks gør det rigtig godt på en Ducati V4.

På Jyllandsringen stiller Alex Schacht op på en Ducati magen til René Prang´s, og skal således dyste med sin gamle lærermester, så man kan roligt glæde sig til at opleve Alex Schacht og René Prang i selskab og dyst på Jyllandsringen, sammen med alle de øvrige konkurrenter.

Ved 1. afdeling af Danish Superbike, som blev kørt på Ring Djursland i juni måned, erfarede René Prang at konkurrencen forrest i feltet er blevet rigtig skrap. Alligevel formår den erfarne roadracer, fortsat at være med i kampen om de førende pladser. De to løb på Ring Djursland gav en 6. og en 5. plads, hvilket René Prang var udmærket tilfreds med, selv om han gerne havde set sig placeret længere fremme, men alt taget i betragtning, så var det allerførste løb med den nye Ducati Panigale V4 S.

Siden løbene i juni har René Prang trimmet Ducatien yderligere, og været en tur i Tyskland og testet maskinen med forskellige opsætninger. Han benyttede samtidig også lejligheden til at deltage i den hollandske løbsserie: ”Dutch Ducati Challenge”, hvor han opnåede to podiepladser som henholdsvis nr. 3 og nr. 2, og leverede desuden løbets hurtigste omgang i sidste løb.
René Prang håber også at budgettet rækker til Finaleløbet i serien, der køres 14-15. oktober på Oshersleben i Tyskland

René Prang ser frem til løbene på Jyllandsringen, som han i øvrigt debuterede på i 1990. Netop Jyllandsringen har René Prang gennem årene betragtet som sin hjemmebane. Selv om han har været med i mange år, og er i gang med sin 29. sæson, kører han fortsat for at være med i front, og vil også denne gang, sammen med konkurrenterne, gøre sit til at give publikum nogle underholdende og spændende roadracingløb.

René Prang koncentreret før start


3. juli 2018:

Roadracing

Podiepladser til René Prang i Oschersleben

Ved Festival Italia i Oschersleben Tyskland, opnåede René Prang to podiepladser, da han deltog i to løb i serien: ”Dutch Ducati Challenge”. Det blev til en 3. plads i løbet lørdag, og en flot 2. plads i søndagens løb.

René Prang havde først og fremmest taget turen til Oschersleben for at træne og teste den nye Ducati Panigale V4 S yderligere, men benyttede så også lejligheden til at køre med i den tyske serie: ”Dutch Ducati Challenge”.

Ved tidtagningen op til løbet lørdagens løb, opnåede René Prang en startposition som nr. 4. Han kiksede starten og faldt tilbage på en 9. plads. Herfra arbejdede han sig op i feltet, og endte med at kæmpe om 2. pladsen med en anden dansker, og sin gode ven Allan Østli. Over flere omgange lå René Prang lige i baghjulet af Østli, men til sidst lykkedes det for René Prang at komme omkring Allan Østli. Desværre blev løbet flaget af, på grund af et styrt, andet sted på banen, umiddelbart efter René Prang’s overhaling. Det endelige resultat af løbet blev afgjort ved stillingen i den sidste hele kørte omgang, hvorved René Prang måtte tage til takke med 3. pladsen. Til gengæld kørte René Prang løbets hurtigste omgang.

Søndagens løb var næsten en gentagelse af lørdagens løb mellem Allan Østli og René Prang, blot endte dysten med omvendt fortegn. Igen startede René i fjerde startposition og kom af sted som nr. 3, men blev overhalet af nogle modstandere og faldt ned på 7. pladsen, hvorfra han over et par omgange vendte tilbage til dysten med Allan Østli om 2. og 3. pladsen. Efter flere angreb lykkedes det ham, kort før mål, at passere Allan Østli og indtage 2. pladsen i løbet.

Begge løb blev vundet af hollandske Jost van Thiel.

René Prang er rigtig godt tilfreds med weekendens resultater, ikke mindst fordi det gennem flere småjusteringer af sin Ducati Panigale V4S, er lykkedes ham at få mere fart på roadraceren.

Rene Prang 2. plads Oshersleben 01.07.18 (002)


28. juni 2018:

Roadracing

René Prang til Oschersleben

I dagene 28. juni – 1. juli deltager roadracingkøreren René Prang med både test og løb i Oscherleben, som ligger tæt ved Magdeburg i Tyskland.
Motorbanen i Oschersleben danner rammen om Italian Festival, hvor René Prang skal køre på den nye Ducati 996 V4 S, som han for nylig havde premiere med i første afdeling af DM i ”Danish Superbike” på Ring Djursland.

René Prang mangler endnu en del test med den nye maskine, og det er der god mulighed for få mere af, i dagene op til weekenden. Der køres løb både lørdag og søndag, hvor René Prang skal deltage i en ren Ducati serie: Dutch Ducati Challenge.

René Prang ser frem til både at få testet sin Ducati endnu mere, og dyste med andre Ducati kørere fra flere europæiske lande, og derved få en endnu bedre fornemmelse, og føling med den nye roadracer.

r13

r13


26. juni 2018:

Roadracing

René Prang udbygger føring i Classic roadracing.

Konkurrenterne så faktisk kun ryggen af René Prang, da han vandt to løb i 2. afdeling af DM i Classic SuperBike, som blev kørt på Jyllandsringen lørdag d. 23. juni.

Jyllandsringen dannede i lørdags rammen om et rent MC roadracingstævne. Formiddagen gik med tidtagning og eftermiddagen med 2 løb i en lang række classic serier, med flotte roadracingmaskiner af ældre dato. René Prang deltager i klassen Superbike, som er den hurtigste klasse i Classic Racing.

I begge lørdagens løb, så konkurrenterne nærmest kun ryggen af René Prang fra start til mål. Der var aldrig tvivl om udfaldet i begge løb. Det eneste der ville kunne have ændret på det, ville være et styrt eller maskinskade, men ingen af disse, ind imellem trælse oplevelser, skete for René Prang i lørdags, og han udbyggede sin føring i dysten om det danske mesterskab.

René Prang har udskiftet den Ducati 916 SP fra 1994 han har vundet DM med i 2016 og 2017  med en Ducati 996 SPS fra 1998, som Vagn Jensen Motorcykler også står bag.

Selv om den nyere Classic maskine ikke kører optimalt endnu, fik det ingen indflydelse på resultatet.

René Prang startede begge løb med pole position og vandt begge løb, efterfulgt af Brian Glyngø som nr. 2, og Stig Jarmer på en 3. plads, også i begge løb.

Normalt køres Classic roadracing sammen med DTC løbene, men denne dag var det et rent MC-stævne. Der blev vist rigtig godt roadracing, med tætte kampe om placeringerne dagen igennem. Aarhus Motorklub stod for et rosværdigt arrangement.

Næste Løb i Classic Roadracing er d. 25. & 26. august køres igen på Jyllandsringen

René Prang koncentreret før start


11. juni 2018:

René Prang i hård konkurrence ved Sæsonpremieren i Danish Superbike.

René Prang fik skarp konkurrence ved sæsonpremieren på Ring Djursland, da første afdeling i DM for den nye eliteklasse i dansk roadracing: ”Danish Superbike” blev kørt d. 9. og 10. juni.

René Prang har haft et hektisk forår med at gøre en helt ny Ducati Panigale V4 S klar til sæsonpremieren. Han har dårligt haft tid til at træne og teste maskinen inden løbet på Ring Djursland. Har var derfor også indstillet på at det ville blive overordentlig svært at gøre sig gældende helt i toppen, men en placering indenfor top 5, mente han ville være realistisk.

Sådan skulle det ikke helt gå. En række af de øvrige kørere har dels kørt en del i vintermånederne, og dels startet tidlig på året med træning, og kørt løb i europæiske serier hen over foråret, og derfor har fået kørt maskinerne ind og fået noget race og konkurrence ind i kroppen de sidste måneder. Når det er sagt har René Prang kun ros til overs for sine konkurrenter og deres indsats.

Weekendens afdeling af DM i Danish Superbike, blev afviklet med 3 løb. I lørdagens tidtagning opnåede René Prang en startposition som nr. 4, efter Simon Tirsgaard, Steven Tirsgaard og Mathias Poulsen, men måtte tage til takke med en 6. plads i løbet, med de tre førnævnte på de tre første pladser. Søndag startede han i 7. startposition, og kørte igen over målstregen som nr. 6.

Før det sidste løb søndag begyndte det at regne. René Prang er normalt godt kørende i regnvejr, men det viste sig at de nærmeste konkurrenter også har lært at køre i regnvejr. René Prang var på en 5 plads og på jagt efter 4. pladsen, da løbet blev afbrudt på grund af styrt. Der blev en ny start med kun 4 omgange tilbage. René Prang kom i sidste sving forbi Steven Tirsgaard, men ramte et for højt gear ud af kurven, og måtte se sig slået over målstregen og endte på endnu en 6. plads. Regnvejret vendte op og ned på de øvrige placeringer idet Allan Horward blev sikker vinder med Mathias Poulsen nr. 2, Erik Thomsen nr. 3 samt Simon Tirsgaard og Steven Tirsgaard på 4. og 5. pladsen. 2. afdeling af Danish Superbike, bliver kørt d. 25. & 26. august på Jyllandsringen.

Klar til regnvejrsløb Ring Djursland 10.06.18 René Prang # 13 og mekanker Jan Friis (002)


7. juni 2018:

Roadracing

René Prang til sæsonpremiere i ny serie på Ring Djursland

René Prang er med når det gælder sæsonpremieren i den nye eliteklasse i dansk road racing: ”Danish Superbike”. I serien stiller han også op på en helt ny Ducati Panigale V4 S med over 200 hk. på baghjulet.

Danish Superbike, arrangeres som en DM-løbsserie under Dansk Motor Union, med sportslig afvikling af Aarhus Motor Klub.
Serien, der bliver kørt over fire afdelinger med 12 løb i alt på de danske baner, Jyllandsringen – Ring Djursland – Padborg Park, tæller 36 af de bedste danske kørere fra Superbike og Supersport klassen. René Prang stiller op i klassen: Superbike.

Løbet søndag kan ses på TV2 sport kl. 13.50. Der sendes fra ca. kl. 12.00.

René Prang var langt inde i foråret før alle aftaler om indkøb af den nye Ducati Panigale V4 S kom endelig på plads. Herefter har der været travlt i værkstedet i Thorning, hvor René Prang er bosiddende, med at få klargjort maskinen til roadracing.

De seneste par uger er gået med test af maskinen. Efter en træningstur til Brno i Tjekkiet sidste weekend, er han rimelig tilfreds med resultaterne af testen og Ducatiens køreregenskaber, efter hjemkomsten.
Der er fortsat nogle detaljer med opsætning af maskinen der skal klares inden weekenden, så lige nu befinder Ducatien sig hos Ducati importøren i København for at gennemgå de sidste målinger og motorindstillinger.

René Prang ser frerm til at deltage i den nye serie, som køres sammen med DTC billøbene hen over sommeren. Det nye set up i serien lægger op til at det er de absolut bedste danske roadracingkører der deltager i denne serie, så konkurrencen bliver hård. René Prang har efterhånden været med i mange år, og med adskillige danske og nordiske mesterskaber befundet sig mellem de bedste i dansk roadracing.

Det satser han fortsat på at være, men er også helt bevidst om at de yngre kører banker på, og vil forsøge at gøre sig gældende, ligesom de mere erfarne, som René Prang også fortsat har ambitioner om at blande sig i toppen.

Der er lagt op til nogle superspændende løb på Ring Djursland i den kommende weekend, og følge de tætte kampe, når de over 200 hk  kraftige motorcykler, og Danmarks hurtigste kørere slipper kræfterne løs på asfalten.


7. maj 2018:

René Prang vandt overbevisende på Jyllandsringen.

René Prang erhvervede sig to overbevisende sejre i på Jyllandsringen d. 5. og 6. maj. Løbene gjaldt første afdeling af DM i Classic SuperBike.

Da René Prang’s gode ven Tom Bergan hørte at René ikke kunne nå at få sin Ducati 916 SP færdig til sæsonstart, grundet ventetid på reservedele, trådte han hurtigt til og tilbød Prang at låne en lignende Ducati, som han har stående.
Det takkede René ja tak til, vel vidende at en anden maskine jo ikke har den samme opsætning som den han er vant til at køre, men pyt – Skallen, dvs. kåbe og diverse løsøre, blev flyttet over på Tom Bergans maskine, ligesom der blev foretaget forskellige justeringer. Der var ikke tid til at prøvekøre maskinen, så det var lige på med tidtagning lørdag.

René Prang fik bedste tid og dermed pole position til løbet senere lørdag. Grundet styrt i løbet lige før, og dermed hensyn til tiden, blev løbet ikke så langt som normalt. René Prang lagde sig straks i spidsen, og løb med sejren foran Michael Møller Pedersen med godt 6 sekunder. Afstanden mellem nr. 1 og 2 var noget større end man oftest ser i roadracing, hvor det normalt er tiendedele eller hundrededele sekunder der skiller de forreste konkurrenter.

Ved søndagens løb lagde René Prang sig igen i spidsen fra starten, og øgede sit forspring løbet igennem. Han kørte over målstregen som suveræn vinder, godt 40 sekunder til nr. to Michael Møller Pedersen og godt et minut til nr. 3 Stig Jarmer.

René Prang kan se tilbage på en weekend hvor alt stort set lykkedes. René var spændt på om skulderen holdt efter en lang pause, grundet det alvorlige styrt ved Copenhagen Historic Grand Prix i august 2017, med efterfølgende operation og genoptræning. Solen skinnede, skulderen holdt og René Prang har lagt sig i spidsen for DM i Classic SuperBike, som han har vundet i både 2016 og 2017. I serien kører René Prang for Vagn Jensen Motorcykler som hovedsponsor.

Næste løb bliver i moderne SuperBike, hvor René Prang stiller op på en helt ny Ducati Panigale V4 S. Han venter spændt på de sidste dele til den nye racer, og håber at nå en testkørsel inden åbningsløbet i den nye serie: Danish SuperBike, som køres i weekenden d. 9. & 10. juni på Ring Djursland.

René blev fulgt af TV Midt Vest, det kom der denne fine reportage ud af, du kan se indlægget her


3. maj 2018:

René Prang på Jyllandsringen i den kommende Weekend.

Roadracingkøreren René Prang er klar til sæsonstart i Classic roadracing SuperBike på Jyllandsringen i den kommende Weekend. Han fortsætter således det efterhånden mangeårige samarbejde med Vagn Jensen Motorcykler i Horsens og stiller op i Vagn Jensen’s team i Classic Race.
Der køres en række billøb og Classic roadracing, både lørdag og søndag d. 5. 0g 6. maj.

René Prang er ved at være klar efter en skulderskade, han pådrog sig ved et grimt styrt under opvisningskørsel ved Copenhagen Historic i august 2017. Forinden har han dog gennemgået en større operation i venstre skulder, efterfulgt af en længerevarende genoptræning.
Han nåede dog lige at sikre sig DM i Classic SuperBike, inden han måtte kaste håndklædet i ringen, grundet stærke smerter i skulderen, og lade sig undersøge ordentligt med efterfølgende operation.

Efter mødet med betonmuren i København sidste år, hvor René Prang’s Ducati 916 fra 1994, foruden ham selv, fik en hård medfart, har raceren gennemgået en total renovering.
Mangel på reservedele bevirker dog at René Prang desværre ikke når at blive færdig med genopbygning af maskinen til løbet i Weekenden.

Rene Ducati 04

I stedet er René Prang´s gode ven Tom Bergan trådt til, og lånt René Prang en tilsvarende Ducati. Derfor har han lidt mere end travlt med at få gjort maskinen klar til weekenden.

Efter en lang pause fra roadracing grundet operationen, glæder Prang sig til sæsonpremieren, som også bliver en lidt usædvanlig sæsonstart uden forudgående træning. Det sker oven i købet på en maskine han ikke har kørt før.
Derfor vælger han også at starte stille og rolig op til tidtagningen, for at få føling med maskinen, og forlade sig på sin mangeårige erfaring i roadracing.

Ingen skal dog være i tvivl om at René Prang, som forsvarende mester, med sin sædvanlige tilgang, stil og indstilling til sin sport, kommer for at præstere et godt resultat, og give konkurrenterne kamp til stregen.


5. oktober 2017:

René Prang’s styrt i august, medfører nu operation.

Den skade René Prang pådrog sig i arm og skulder i et styrt under opvisningskørsel ved Copenhagen Historic i august, viser sig nu at være meget værre end først antaget. Ved flere undersøgelser har beskeden været at der ikke er noget i stykker i armen eller skulderen, men at den hårde medfart har medført at scener og muskler har været voldsomt påvirket, så skulderen skulle bare have ro.

René Prang har deltaget i to afdelinger i Classic Race Superbike siden styrtet, og genvundet DM. På grund af vedvarende smerter i skulderen, afstod han dog klogest fra videre deltagelse i DM klassen: Moderne Superbike.

Her to mdr. efter styrtet, bliver han undersøgt igen. René Prang er godt bekendt med smerter efter styrt, men undrede sig over at smerterne ikke var aftagende, og får så endelig svar på de voldsomme og vedvarende smerter i arm og skulder. Ved undersøgelsen konstateres der et overrevet ledbånd og en ødelagt overarmsmuskel. Han skal derfor opereres førstkommende fredag, og forventer herefter at armen skal holdes i ro i en rum tid, med genoptræning, ligesom tiden også skal bruges på forberedelse og planlægning af næste sæson.

Rene med hjelm


18. september 2017:

René Prang genvandt DM i Classic SuperBike på Jyllandsringen.

Roadracingkøreren René Prang sikrede sig DM allerede lørdag, ved at vinde løbet i Classic Race 7D Superbike på sin Ducati 916 SP. Selv om der resterede et løb mere søndag, havde Prang sikret så solidt et forspring at han ikke behøvede at få point i søndagens løb, og godt for det.

Lørdagens tidtagning endte med en Pole Position til René Prang, og ligeså i løbet senere på dagen blev det til en sejr, som dermed sikrede René Prang at han har genvundet DM som regerende mester. Han behøvede derfor ikke at score point i søndagens løb, men tog igen pole position søndag morgen. Da feltet skulle i gang med prøvestarten, satte motoren sig fast på René Prang’s Ducati, og han var ude af løbet. Det var held i uheld, for var det sket i høj fart, ville det helt givet have medført et styrt. Det gav til gengæld plads til Michael Møller Pedersen, der med en sejr på Aprilia, sikrede sig bronzemedalje i serien, mens Asbjørn Hannibal tilkæmpede sig sølvmedalje.

I1 René Prang 2 Asbjørn Hannibal 3 Michael Møller Pedersen (2)

René Prang skulle også have deltaget i Moderne SuperBike med sin Aprilia RSV4 RF, men med en beskadiget skulder og arm, efter et ærgerligt styrt i Copenhagen Historic i august, måtte han efter en kort træning fredag eftermiddag tage den svære beslutning at melde fra til moderne SuperBike. René Prang kunne mærke at skulderen stadig driller så meget, at det slet ikke går at køre to tidtagninger og løb i træk, både lørdag og søndag i to forskellige klasser, på to meget forskellige maskiner. René Prang satsede derfor udelukkende på at gennemføre løbene i Classic Superbike, idet han forud for weekenden, som førende og forsvarende mester, kun manglede 14 point for at sikre sig et genvundet DM. Med lørdagens sejr fik han 25 point og mesterskabet var sikret. Til gengæld er René Prang resten af sæsonen ude af serien: Moderne Superbike, idet han ikke forventer at skulderen er så meget klar om 14 dage, når finaleløbene i denne serie skal køres på Jyllandsringen.

Jyllandsringen 16.09.17


11. september 2017:

To sejre til René Prang på Ring Djursland.

Roadracing: René Prang deltog i 3 afdeling af DM Ring Djursland di weekenden d. 9. & 10. september. Han vandt løbene både lørdag og søndag i klassen: 7D Superbike, og fik dermed udbygget sin føring i DM.

Op til løbene i weekenden var han ellers i tvivl om han overhovedet var i stand til at deltage. For fire uger siden kom han til skade ved Copenhagen Historic Grand Prix. Han pådrog sig muskel- og sene skader i højre skulder og overarm. Der var jo en foreløbig samlet 1. plads at forsvare, så Prang valgte at deltage. Det viste sig at skulder og overarm holdt til strabadserne, selvom det stadig smertede.

Roadraceren – en Ducati 916 blev en del skadet ved mødet med betonmuren i København, men Vagn Jensen motorcykler fik den renoveret. Da den var klar fredag, skulle den lige startes op, hvilket ikke lykkedes i første omgang. Efter flere timers fejlsøgning, og en halv adskilt motorcykel, lykkedes det at identificere fejlen, som var ganske lille og let at rette. Ved styrtet i København var en lille chip i styreboksen hoppet ud af stikket. Chippen blev sat på plads, cyklen samlet og motoren startet. Ducati én bestod herefter styrkeprøven i weekenden.

Ved første tidtagning lørdag sikrede René sig pool position til eftermiddagens løb, Som regerende Dansk Mester lagde René Prang sig i spidsen af feltet, og holdt denne position til mål, med godt 18 sek. til nr. to. Med en startplacering som nr. tre, efter tidtagningen til søndagens løb gentog, han øvelsen med at tage spidsen far start til mål, med godt 7 sek. til nr. to. Både tidtagning og løb lørdag og søndag, blev kørt på en regnvåd bane.

Resultat lørdag: 1. plads: René Prang 2. plads: Michael Møller Pedersen 3. Plads: Brian Glyngø Pedersen

Resultat Søndag: 1. plads: René Prang 2. plads: Brian Glyngø Pedersen 3. plads: Asbjørn Hannibal

Den foreløbige stilling efter 3. afdeling i Classic Race Superbike:

1. plads: René Prang 100 point

2. plads: Asbjørn Hannibal 63 point

3. plads: Stig Jarmer 55 point

Sidste afdeling af DM køres i den kommende weekend på Jyllandsringen, Hvor René Prang foruden deltagelse i Classic Race 7D Superbike på Ducati 916, også deltager i moderne Superbike på Aprilia RSV4 RF.

Rene djursland september 2017


6. september 2017:

René Prang melder sig klar til 3. afd. af DM i Classic Roadrace.

Efter et voldsomt styrt i et opvisningsløb ved Copenhagen Historic Grand Prix, først i august, føler  René Prang sig klar til at genoptage sin deltagelse i Classic Roadrace. I den kommende weekend  køres 3. afdeling af DM Ring Djursland.

Ved styrtet  for godt 4 uger siden pådrog René Prang sig mange knubs på hele kroppen, og en lædering af højre skulder og overarm, med sene- og muskelskader. Efter flere besøg hos en massør er han  i den seneste uges tid igen begyndt at kunne bruge armen, og smerterne i hele kroppen er aftagende. Skulder og overarm er ikke helt funktionsdygtig endnu, men René Prang tror på, at han kan deltage og gennemfører løbene på Ring Djursland.

I Classic Roadrace  kører René Prang på en Ducati 916 fra 1994. Den blev nærmest totalskadet ved mødet med betonmuren i København. En gennemgribende renovering gik i gang umiddelbart efter styrtet, og i denne uge forventes den at være genopbygget igen hos Vagn Jensen Motorcykler i Horsens.

René Prang er regerende Dansk mester i Classic Super Bike, og fører i øjeblikket serien i denne sæson. Derfor er det vigtigt for ham at deltage i den kommende weekend, selv om han ikke er fysisk helt på toppen endnu.

René Prang 07.05.17 Jyllandsringen Ducati


7. august 2017:

René Prang styrtet under opvisning ved Copenhagen Historic Grand Prix

René Prang deltog i weekenden i et opvisningsløb i københavnske gader ved Copenhagen Historic Grand Prix.  Desværre endte hans optræden med et meget uheldigt styrt da Classic MC-erne kørte opvisning. I et sving brækkede den venstre fodhviler pludselig, hvorved Prang gled ned på siden af motorcyklen, og kommer i den bevægelse til at vride gashåndtaget i bund, således at maskinen med stor kraft flyver ind i betonbarrieren.

René Prang bliver ligeledes slynget mod betonmuren med stor Kraft, men heldigvis undgår han at blive ramt af sin maskine, som får en lufttur inden den slår en række kolbøtter på asfalten efter mødet med betonbarrieren.

René Prang får del knubs, og bliver godt forslået over hele kroppen. Han undersøges nærmere på Regionshospitalet i Viborg mandag formiddag, for at få konstateret om han er sluppet med nogle kraftige knubs, eller der skulle være sket brud på hofte og/eller skulder, som driller en del efter mødet med asfalten.

René Prang’s Ducati 916 er totalskadet efter mødet med betonmuren. Han håber det vil lykkedes tidsmæssigt at få bygget en ny Ducati op til næste afdeling af DM på Ring Djursland d. 9. og 10. september. Han fører i øjeblikket DM i serien: Classic Roadrace Superbike.

René Prang fortæller om uheldet, at han kørte gennem en kurve med lav hastighed. Pludselig brækker fodhvileren, og herefter husker han ikke meget før han ligger på asfalten. Han når dog at registrere at med den ubalance der sker ved at fodhvileren brækker på venstre side, bevirker at han kommer til at rykke i gashåndtaget, så maskinen får fuld gas, og nærmest flyver ind i betonbarrieren. Det ses tydeligt på en videooptagelse af af situationen. Det er en rigtig ærgerlig situation, for det var jo kun en opvisningskørsel siger René Prang efterfølgende.

Selv håber René Prang at det kun er knubs og smerter efter styrtet, og ingen brud nogen steder, så han kan blive klar til en testkørsel næste lørdag på Padborg Park, på en Aprilia RSV4 RF som han deltager med i moderne Roadracing.

René Prang 07.05.17 Jyllandsringen Ducati


27. juni 2017:

René Prang fører DM i Classic Race efter sejr på Padborg Park.

René Prang vandt en komfortabel sejr i Classic Race SuperBike på Padborg Park d. 25. juni, hvor anden afdeling af DM blev kørt. Planen var at der skulle afvikles to løb i serien, men desværre blev en kører påkørt lige efter start i første løb, og alvorlig kvæstet, hvorefter løbet straks blev afbrudt og senere helt aflyst.

Selv om René Prang har oplevet meget i sin karriere og selv haft en del skader, var han alligevel påvirket af det voldsomme uheld der skete umiddelbart efter starten af det fatale løb. René Prang kom godt fra start og lagde sig straks i spidsen, hvorefter løbet straks blev standset på grund af uheldet bagved. Carsten Mortensen blev holdende på målstregen, da starten gik. Hans motorcykel var gået stå, og han forsøgte at gøre de bagvedkørende opmærksom på at han holdt stille, men blev umiddelbart efter ramt af en kører bagfra, der havde overset ham. Ved uheldet pådrog Carsten Mortensen sig en meget alvorlig læsion i det ene ben. Efter hektisk aktivitet af redningsmandskab for at få ham stabiliseret, blev han transporteret fra banen med helikopter til hospitalet i Flensborg. Det var senere på dagen stor lettelse ved meddelelsen om, at man har reddet Carsten Mortensens ben, men nok må forvente et længere sygeleje. René Prang og teamet sender de bedste hilsner til Carsten Mortensen om god bedring.

René Prang 07.05.17 Jyllandsringen Ducati

Tidsplanen for stævnet var blevet skubbet, men det lykkedes dog senere på dagen at gennemføre løb nr. to. Lørdagens tidtagning blev brugt til startplacering, og her havde René Prang opnået Pool Position. Prang kom godt fra start, og hans Ducati 916 SP kørte som den skulle. Det blev derfor til en komfortabel sejr, med omkring 25 sek. til nærmeste konkurrent. Efter søndagens løb indtager René Prang en foreløbig førsteplads i serien Classic Race SuperBike. Der resterer endnu to afdelinger i serien med 4 løb i alt. Disse køres d. 9. & 10. september på Ring Djursland, og 16. & 17. september på Jyllandsringen.

René Prang podiet Padborg 25.06.17 Classic Race a

René Prang øverst på podiet efter søndagens sejr. Han fik i øvrigt overrakt pokalen af sin 11 årige datter Thea Prang, som var dagens ”pokalpige” for alle klasserne.

(Fotograf: Lena Persson)


15. maj 2017:

René Prang forfulgt af uheld i Sverige

Det var ikke lige René Prang’s weekend, da han deltog i anden afdeling af DM i roadracingklassen SuperBike på Mantorp Park i Sverige. Efter sidste løb søndag kunne en både frustreret og ærgerlig René Prang se tilbage på en weekend, hvor stort set al modgang samlede sig om ham. Ingredienserne var: Oliespild, styrt og endnu et styrt efter at være blevet påkørt søndag, med trykket ribben og en mørbanket krop samt en skadet maskine til følge.

Efter den sædvanlige grundige forberedelse, med eftersyn og klargøring af materiel til weekendens race, var det et optimistisk Team med sponsorerne ”Vagn Jensen Motorcykler”, ”Midland Oil” og ”Hydraflex”, der startede træningen på Mantorp Park fredag. René Prang’s Aprilia RSV4 RF kørte perfekt. Fra startposition nr. 5 i lørdagens løb, kom han udmærket fra start. Da målstregen var placeret for tredje gang skete der det, alle roadracingkørere har stor respekt for. I en kurve highsidede maskinen, med det resultat at Prang blev slynget forover maskinen og måtte en tur i asfalten.

Heldigvis skete der ingen alvorlig skade. René Prang rejste sig, godt mørbanket, og med flere trykket ribben. En efterfølgende undersøgelse af den skadede maskine viste, at motoren lækkede lidt olie, som var sprøjtet ud på bagdækket, som derved bliver glat og mister grebet på banen, og forårsager styrtet.

Apriliaen havde dog kun taget kosmetisk skade, og blev lappet sammen til søndag. Under søndagens tidtagning, viste det sig at motoren stadig lækkede lidt olie. Det lykkedes at få det tætnet til sidste tidtagning, hvor en godt mørbanket René Prang kunne mærke på virkningen af lørdagens knubs, at det nok ikke kom til at gå helt så hurtigt som før styrtet.

På første omgang i søndagens løb, blev han pludselig ramt af en svensker, der kom tordnende bagfra og kørte lige ind bag i ham, og et styrt var uundgåeligt. Mange uforudsigelige ting kan ske i roadracing, men så kluntet en kørsel af svenskeren, havde René Prang ikke ligefrem rosende ord til overs for efterfølgende. Det var en tur som René Prang’s, i forvejen forslåede krop, ikke havde brug for.

Steven Tirsgaard, Simon Tirsgaard og Michael Møller, endte på de tre første pladser i nævnte rækkefølge, både lørdag og søndag.

????????????????????????????????????

foto: Morten Kimer


8. maj 2017:

Succes og nedtur for Prang på Jyllandsringen.

René Prang oplevede både succes og nedtur i weekenden, da han deltog i første afdeling af DM i Classic Road Racing SuperBike, som blev kørt i forbindelse med Danish Masters Racing Festival på Jyllandsringen.

Succesen kom i form af en komfortabel sejr i det første løb lørdag eftermiddag, hvor han kom over målstregen som nr. 1 15 sek. foran nr. 2 på en Ducati 916 SP fra 1994. Efter lørdagens løb var han således helt i front i den foreløbige stilling. Det var der ingen planer om at ændre på i søndagens løb.

René Prang i front 07.05.17 Jyllandsringen Ducati

Da starten gik søndag, lagde René Prang sig straks i spidsen efter første sving, ligesom det også skete i lørdagens løb. Hurtigt så det ud til at succesen fra lørdag skulle gentage sig. Da målstregen blev passeret for anden gang gik det rigtigt fint, men på tredje omgang begyndte der at komme mislyde fra motoren, som den erfarne roadracer ikke brød sig om. Motoren satte momentvis ud, og Ducatien mistede fart. For ikke at risikere en ødelagt motor, valgte Prang derfor nødtvunget at køre i pit og udgå af løbet. På det tidspunkt havde han allerede sikret sig et forspring på 7 sek. til den nærmeste konkurrent. Rigtig ærgerligt men desværre en uforudsigelig situation der af og til opstår. Løbet blev i stedet vundet af lørdagens nr. to: Carsten Mortensen med Niels Bondgaard på andenpladsen. Et lille plaster på såret var at René Prang, trods sin tidlige afgang fra løbet, blev noteret for weekendens hurtigste omgang.

René Prang øverst på podiet 06.05.17 Jyllandsringen Classic Race

Efter dagens nedtur er René Prang nu på en foreløbig samlet fjerdeplads. Derfor er der virkelig noget at køre for i de kommende løb, og det har han tænkt sig at gøre noget ved. Der resterer endnu 3 løbsweekender i DM Classic roadracing SuperBike, hvor der køres om max. 150 point endnu, ud af 200 mulige i hele serien, så det endelige resultat er stadig meget åbent.

I den kommende weekend deltager René Prang i anden afdeling af DM for moderne maskiner  i klassen SuperBike på sin Aprilia RSV4 RF. Efter første afdeling i denne serie, er René Prang ligeledes på en foreløbig fjerdeplads.

René Prang 07.05.17 Jyllandsringen Ducati


3. maj 2017:

René Prang forsvarer DM i Classic SuperBike på Jyllandsringen.

Roadracingkøreren René Prang deltager i den kommende weekend på Jyllandsringen.  Løbet er første afdeling af DM i Classic SuperBike, hvor René Prang skal forsvare sit DM fra 2016.

Ligesom i 2016, stiller René Prang igen op på en Ducati 916 SP fra 1994, når han skal forsvare sit DM fra sidste sæson. Forud for sæsonen har René Prang ingen ide om han og maskinen kan præstere det samme som i sidste sæson, hvor sejren kom i hus med næsten max. point.

Med 28 års erfaring i roadracing, kan det ikke gå helt galt udtaler Prang med et glimt i øjet, – men maskinskade eller styrt kan selvfølgelig vende op og ned på alting.

Under alle omstændigheder forbereder René Prang sig derfor også fuldstændig på samme grundige facon, uanset om det er til Classic race på en ældre maskine, eller det er roadracing på de nyeste modeller. René Prang deltager også i denne sæson i klassen SuperBike på en Aprilia RSV4 RF, hvor første afd. af DM blev kørt på Slovakia Ring i Påsken.

Selv om det er Superbike klassen der er René Prang’s foretrukne, tages deltagelsen i Classic SuperBike ligeså seriøst, ellers deltager jeg ikke siger René Prang. Jeg er ikke kommet dertil endnu, hvor jeg bare deltager. Jeg deltager stadig for at gøre det så godt som overhovedet muligt, og jeg deltager derfor i Classic SuperBike for om muligt at genvinde DM.

????????????????????????????????????

Morten Kimer foto


18. april 2017:

René Prang deltog i sæsonens første løb i Slovakiet.

Roadracingkøreren René Prang følte sig lidt rusten ovenpå en lang vinterpause, da han deltog i første afd. af DM i roadracingserien Superbike, der blev kørt på Slovakia Ring i Slovakiet i Påsken.

Forud for de to løb var der mulighed for to dage med træning på Slovakia ring. Den første dag regnede det, så René Prang undlod at køre denne dag. Fredag kom han så endelig ud at køre på sin Aprilia RSV4 RF, og kunne straks mærke at han lige skulle vende sig til den meget lange og hurtige bane. Banen er lige ved 6 km. Lang, hvilket er mere en dobbelt så lang som de danske baner, og derved meget anderledes at køre på. Derfor skulle ”vinterrusten” lige bankes en ekstra gang, efter vinterpausen fra september sidste år.

Under træningen steg hastigheden i løbet af dagen, men det blev gjorde den også hos de nærmeste danske konkurrenter: Simon Tirsgaard, Steven Tirsgaard og Michael Møller Pedersen.

  I lørdagens løb blev det til en femte plads, hvilket René Prang ikke var helt tilfreds med. Løbet blev vundet af Simon Tirsgaard, efterfulgt af Steven Tirsgaard og Michael Møller Pedersen.

Søndag gik det bedre, idet det blev til en fjerdeplads, igen med de forannævnte konkurrenter på de førende pladser, men denne gang med Michael Møller Pedersen som vinder, efterfulgt af Simon og Steven Tirsgaard.

René Prang er fortsat optimist, og sætter sin lid til de danske baner, som kræver betydelig bedre køreteknik, på grund af den kortere længde og mange krævende sving, som ofte har været René Prang’s styrke. René Prang anerkender dog, at de yngre talentfulde kræfter er ved at være meget stærke på banen, og samtidig har adgang til dæk og materiel i nødvendigt omfang, som er en meget omkostningstung post, men en væsentlig forudsætning for at være med helt i toppen.

Det er ikke helt de samme vilkår René Prang kører under, så der skal en ekstraordinær indsats til at hamle op med dem, men han er fortsat indstillet på at give konkurrenterne kamp til stregen.

Næste opgave er i weekenden d. 6. & 7. maj hvor René Prang deltager i første afdeling af Classic Superbike på en Ducati 916 SP fra 1994 som han blev Dansk Mester på i 2016.

René Prang 1 Aprilia RSV4 RF 2017

foto: Morten Kimer


April 2017:

René Prang klar til sæsonens første løb

Roadracingkøren René Prang er klar til sæsonens første træning, forud for første afdeling af DM-serien i roadracing, som foregår i påskedagene i Slovakiet.

Ved 2016 sæsonens sidste løb på Jyllandsringen, i september måned, viste René Prang rigtig god fremgang på sin nyerhvervede Aprilia RSV4 RF. Han nåede kun at afprøve den nye racer ved et par løb i 2016. Han havde valgt at vente til september med sæsonpremiere, da han først ville have overstået en nyredonation i juni, til sin far.

Mens konkurrenterne har trænet på roadracingbanerne, under sydlige himmelstrøg i de tidlige forårsmåneder, har René Prang haft travlt med at klargøre sit nye materiel til sæsonen.

Med optimal opbakning fra mekanikerne Jan Friis og Torben Almind, drager René Prang  tirsdag til Slovakiet, hvor sæsonens første træning og den første afdeling af DM, køres i påskedagene på Slovakia Ring.

Ovenpå en superkort sæson 2016, hvor det dog alligevel lykkedes René Prang at vinde DM i Classic Superbike på en Ducati 916 SP fra 1994, ser han frem til at komme i gang med 2017 sæsonen og for alvor igen at prøve kræfter med konkurrenterne.

René Prang deltager igen i denne sæson i klasserne SuperBike og Classic Superbike.

Rene Prang Aprilla RSV4 RF


Løbskalender 2017

 

14-17 April                       Træningslejr Slovakiaring, Slovakiet

16-17 April                       Åbningsløb DM Superbike Slovakiaring, Slovakiet

6-7 Maj                             Classic Superbike DM, Jyllands Ringen

13-14 Maj                        Superbike , Mantorp Park , Sverige

19-21 Maj                        Parade classic superbike, Aarhus Classic Race

15-18 Juni                        Superbike, TBA ?

24-25 Juni                        Classic Superbike , Padborg Park

5-6 August                       Parade Classic Superbike, Copenhagen Classic

9-10 September              Classic Superbike, Ring Djursland

16-17 September           Superbike DM+ Classic Superbike, Jyllands Ringen

30 Sept./1 Okt.               Superbike DM Finale / DTC Finale , Jyllands Ringen


12. september 2016:

René Prang blev Dansk Mester

Efter en pause fra roadracing på knapt et år, vendte René Prang i august tilbage på roadraceren, hvor han over fire løb, bragte sig i spidsen i kampen om DM i Classic Superbike. Ved det store bikestævne på Jyllandsringen i weekenden d. 10. & 11. september vandt han således det samlede mesterskab og øverst på sejrsskamlen efterfølgende. René Prang fik også sæsonpremiere i superbike, og det blev på sin spritnye Superbike: Aprilia RSV4 RF.

Mesterskabet blev hentet  i Classic Superbike, som er en ny serie fra denne sæson indenfor classic roadrace. Serien 7D køres på ældre maskiner op til 1994. René Prang kørte mesterskabet hjem på en Ducati 916 SP fra 1994. Med et godt udgangspunkt for weekendens race, blev der, set i bakspejlet, ikke på noget tidspunkt tvivl om resultatet. Selvfølgelig ville et motorstop eller et styrt kunne vende op og ned på det endelige resultat, men med to sikre sejre, med over 10 sek. til nr. 2, kom mesterskabet aldrig i fare.

rene-prang-11-september-foersteplads

Et andet af René Prang´s primære formål med at deltage på Jyllandsringen, var for første gang i sæsonen at prøve kræfter med konkurrenterne på sin nye Aprilia RSV4 RF, som han hen over sommeren har arbejdet på at få gjort klar til weekenden. Han nåede en træningstur til Tjekkiet sidst i august, for at få testet den nye maskine. René Prang er for længst ude af en samlet topplacering og medaljekampen i Superbike. Formålet var at prøve kræfter med konkurrenterne, og mærke maskinens muligheder og begrænsninger i rigtig konkurrence. Mødet med konkurrenterne viste dog også at der stadig mangler noget i opsætningen af maskinen, samt en lille smule mere af den tidligere skarphed hos René Prang. Han var dog rigtig godt tilfreds med sin indsats. Tidstagningerne og de to løb i weekenden viste dog også helt klare forbedringer, som der arbejdes videre med, med henblik på sæsonen 2017.  I det to løb i Superbike kørte han sin Aprilia RSV4 RF frem til en 6. plads lørdag, og søndag var han på en 4.dag løbet blev afbrudt af et styrt. Da starten gik igen, var han de første omgange på en 3. plads men dækkene holdt ikke til opsætningen, så han gled ned på en 5. over målstregen. Han havde forudset at der kunne blive problemer med bagdækket. Omgangstiderne blev klart forbedret hen over weekenden med 2 sek. hvilket er meget i en sport, hvor der regnes i 1/1000 sekunder.

rene-prang-sponsorer-11-september-2016

René Prang er tilbage på Jyllandsringen d. 24. & 25. september, på sin Aprilia RSV4 RF, hvor der afholdes finalestævne om DM.


September:

René Prang tilbage på Jyllandsringen i den kommende Bike-weekend.

Efter en længere pause er roadracingkøreren René Prang tilbage på Jyllandsringen. Han kørte det sidste løb på Jyllandsringen ved finalestævnet i september 2015, og tog derefter en frivillig pause, som varede til midt i august 2016.

Efter at have overstået en transplantation, af sin ene nyre til sin nyresyge far d. 10. juni i Skejby, er René Prang klar til at møde konkurrenterne igen på racerbanen.

René Prang ser meget frem til løbet på Jyllandsringen, idet han i mellemtiden har skiftet sin amerikansk byggede EBR roadracer ud med en fabriksny Aprilia RSV4 RF Superbike. Det er en maskine der på papiret skulle kunne hamle op med de stærkeste Superbike maskiner. Det er bl.a. Ducati og BMW der er nogle af de stærkeste og hurtigste maskiner i øjeblikket, og at disse maskiner også bliver kørt af nogle fremragende roadracing kørere, gør ikke ligefrem udfordringen nemmere.

René Prang har ingen mulighed for at nå en medalje i Superbike i år. Der er kørt flere afdelinger i foråret, mens han har holdt pause, men han ser løbende lørdag og søndag, som en kærkommen mulighed for at afprøve den nye Aprilia, og måle sig med konkurrenterne.

01-rene-prang-brno-2016

René Prang har derimod en god mulighed for at tage det danske mesterskab i Classic Race Superbike på en Ducati 916 SP fra 1994. Han har kørt 4 løb midt i august, på henholdsvis: Ring Djursland og Padborg Park, hvorefter han har bragt sig i spidsen af DM med 95 point ud af 100 mulige. De sidste to løb skal køres, i den kommende Bike – weekend, på Jyllandsringen.

Rene Ducati 04

(Kimer foto)

René Prang ser dog nok mest frem til den egentlige sæsonpremiere i ”Superbike” på den nye superracer Aprilia RSV4 RF, som han lige har prøvekørt og testet på en træningstur til Tjekkiet og Padborg Park, og derfor har nogle rimelige forventninger til, selvom han ikke har kørt lige så meget som konkurrenterne i denne sæson.

Det bliver derfor en travl weekend for René Prang. At stille op to klasser – henholdsvis:  ”Superbike” på en Aprilia RSV 4 RF, og ”Classic Race Superbike” på en Ducati 916 SP fra 1994, kræver bl.a. at han har nogle gode hjælpere i pitten til at være klar med maskinerne. Det er to vidt forskellige maskiner, Så det vil komme an på en prøve, om René Prang  i tilstrækkelig grad, vil være i stand til at omstille sig fra den ene til den anden maskine, og alligevel være med helt fremme.


August:

René Prang tilbage med 3 sejre og en andenplads, efter en længere pause fra Roadracing

 Rene Ducati 04

Siden det sidste løb på Jyllandsringen i september 2015, har Roadracingkøreren René Prang haft en længere pause. Denne gang skyldtes pausen ikke, som ved tidligere lejligheder, skader efter styrt eller defekt materiel. Sæsonpremieren efter den lange pause, blev i Classic Superbike på Ring Djursland d. 13. & 14. august, og d. 20. & 21. august på Padborg Park.

René Prang stillede op i Classic race, og kørte for ”Vagn Jensen Motorcykler” på en Ducati 916 SP fra 1994. Han indkasserede en flot 2. og en 1. plads på Ring Djursland. På Padborg Park i weekenden, blev det til to meget sikre 1. pladser.

René Prang var godt tilpas med at komme i gang igen, og syntes det havde været sjovt at prøve Classic Race, ligesom han er godt tilfreds med resultaterne, set i lyset af at det er første gang han overhovedet kører Classic race. Skønt en Classic Superbike ikke har de samme kræfter og moment som de nyeste Superbike racere, er det dog på mange måder den samme forberedelse, køreteknik og erfaring der kommer i spil.

Den sene sæson premiere skyldes, at René Prang for ca. 2 år siden, havde besluttet at han ville give sin nyresyge far en af sine raske nyrer, og derfor ikke ville genoptage roadracing, efter afslutning af sæsonen 2015, før transplantationen var overstået. I efteråret 2015, blev René Prang’s far godkendt til transplantation, og efter et længere undersøgelsesforløb blev René godkendt som donor. En vellykket nyretransplantation fandt sted d. 10. juni 2016.

Det blev herefter til en forholdsvis kort periode med rekonvalescens, før René Prang d. 13. august, havde sæsonpremiere i roadracing på Ring Djursland. Hans comeback blev dog ikke kørt i den vanlige klasse: ”Superbike”, men i ”Classic Superbike”, som køres på ældre Superbike maskiner til og med årgang 1994, udstyret med den teknologi, som på det tidspunkt var mulig.

Den egentlige sæsonpremiere bliver dog først ved det store stævne på Jyllandsringen d. 10. og 11. september, Hvor der køres to afdelinger om DM. På Jyllandsringen bliver det også, for René Prang, premiere med en fabriksny Aprilia RSV 4 RF Superbike, med betydelige flere HK på baghjulet end den EBR SuperBike han kørte på i 2015.  Det er helt sikkert det race han først og fremmest ser frem til, hvor han igen skal møde konkurrenterne gennem de seneste år.

Forinden det kommende løb på Jyllandsringen, tager René Prang dog lige på en træningstur til Brno i Tjekkiet for at afprøve, justere og tilkøre den nye Aprilia RSV 4 RF.


Februar 2016:

Midland var sammen med Rene Prang og hans EBR-racer udstiller på MC Messen i Skuehallerne, 27-28. februar 2016

Messe, roskilde skuehaller


28. september 2015:

René Prang fik Bronze i den endelige DM-stilling.

Roadracingkøreren René Prang var ellers ude af medalje kampen i DM ”SuperBike”, efter et styrt i juni mdr. hvor han pådrog sig 6 brud på kravebenet. Som flere gange tidligere i karrieren, kom han stærkt igen, og fik sig kæmpet op på en samlet 3. plads.

Rammerne for weekendens race på Jyllandsringen kunne næsten ikke være bedre. Høj solskin og tusinder af tilskuere, var noget nær det perfekte, da René Prang og konkurrenterne kørte DM-finaler i årets sidste race.

De unge talenter Alex Schacht og Simon Tirsgaard har været meget stærkt kørende hele sæsonen, og René Prang’s gamle teammakker Ulrik Nielsen har også fået fart i Ducati en, så der ville blive hård kamp om placeringerne.

Forud for weekendens løb lå Renè Prang på en foreløbig samlet 5. plads. En podieplads havde hidtil kun været en teoretisk mulighed siden det alvorlige styrt i juni. Med en metalplade og skruer i kravebenet, var skaden helet, og han gjorde det alligevel, selv om han havde ca. 30 hk. mindre at gøre godt med, i forhold til de førende konkurrenter.

Lørdag kom René Prang rigtig godt fra start og lå på en 2. plads efter første sving. Denne placering holdt halvdelen af løbet. Hans baghjul begyndte at miste luft, og han troede faktisk at han var punkteret. Han mistede hurtigt 2 pladser, og længe så det ud til at han måtte nøjes med en 4. plads, men en defekt, satte Ulrik Nielsen ud af spillet, og René Prang kunne køre i mål som nr. 3 efter Simon Tirsgaard og Alex Schacht.

I søndagens løb blev det også til en 3. plads, efter nogle hårde dueller i starten af løbet. En tilfreds René Prang kørte over målstregen, vel vidende at Bronzemedaljen i den samlede DM stilling var hjemme.

René Prang startede sæsonen på den for ham, ukendte amerikansk byggede EBR 1190 RX. Han var spændt på hvordan maskinen ville arte sig på banen. Derfor er sæsonen også brugt på at lære den nye maskine ordentlig at kende, og arbejde med forskellige opsætninger og justeringer. Det var derfor en tilfreds roadracingkører, der kunne afslutte sin 25. jubilæumssæson med en samlet 3. plads i DM.

Blikket er allerede rettet frem mod sæsonen 2016.


14. september 2015:

René Prang fik podieplads i Zenergy Super Challenge SuperBike.

Roadracingkøreren René Prang deltog i den sidste afdeling af serien Zenergy Super Challenge SuperBike på Padborg Park d. 12. og 13. september, hvor der blev kørt tre løb over weekenden. I den samlede stilling kunne han bestige podiet som nr. to.

Fra starten af sæsonen var teamet omkring René Prang spændte på hvordan den amerikansk byggede motorcykel EBR 1190 RX, ville arte sig på racerbanerne med Prang i sadlen. Sæsonen har vist at der er et godt potentiale i maskinen, selv om der endnu er plads til små forbedringer. René Prang har de seneste sæsoner kørt i serien Supersport 600 på en Triumph Daytona 675, som han i 2014 vandt både det Danske og Nordiske mesterskab med. Det var da også meget anderledes da han i denne sæson vendte tilbage til sin gamle og stærkere klasse SuperBike. Han startede sæsonen på et for ham total ukendt motorcykelmærke. Han havde hørt og læst om amerikaneren Erik Buell der står bag konstruktionen af motorcyklen EBR: ”Erik Buell Racing”, heraf navnet EBR, og havde mod på at prøve den nye spændende maskine, da muligheden opstod.

Efterhånden som sæsonen er skredet frem er René Prang blevet mere og mere dus med EBR raceren, og har sammen med mekaniker Torben Almind, arbejdet med justering og opsætning, der passer bedre til René Prang’s kørestil. Derfor er René Prang også rigtig godt tilfreds med det samlede resultat som nr. to SuperBike, der kom i hus med tre tredjepladser i weekendens løb.

Sæsonen har budt på 12 løb i Zenergy Super Challenge, fordelt over 4 løbsweekender og René Prang’s samlede andenplads skal bl.a. ses i lyset af, at han under vejs mistede tre løb, da han i juni, og netop på Padborg Park, styrtede og brækkede kravebenet.

Vinder af serien blev Simon Tirsgaard der vandt alle tre løb i weekenden, mens René Prang’s gamle teammakker Ulrik Nielsen, der ikke nåede at komme med fra sæsonstart, men nu er kommet rigtig godt i gang på sin nyerhvervede Ducati, blev nr. to i de tre løb, og slutter på en samlet ottendeplads.


31. august 2015:

René Prang kom stærkt igen på Jyllandsringen.

Roadracingkøreren René Prang kom, stærkt tilbage på sin EBR 1190 RX, da der blev kørt en DM-afdeling  på Jyllandsringen i weekenden. Efter en lidt beskeden 5. plads lørdag, gik det noget stærkere i søndagens løb, hvor han besatte en flot 2. plads.

René Prang betragter Jyllandsringen som sin hjemmebane, og havde set frem til weekendens løb i forbindelse med Jyllandsringens meget velbesøgte Grand Prix. Et Dansk Mesterskab kunne ikke længere nås, grundet et par styrt og maskinskade i tidligere løb, men alligevel var Prang top motiveret for at køre et par gode løb. René Prang har et ganske særligt forhold til Jyllandsringen, da det også var her han fik sit gennembrud, da han for 25 år siden startede med at køre roadracing.

Sæsonen igennem har vist at de unge talenter, Simon Tirsgaard og Alex Shacht er stærkt kørende, ligesom René Prang’s gamle teammakker Ulrik Nielsen har vist gode takter på sin Ducatti 1190, selv om han først er kommet i gang, sent i sæsonen.

Ved tidtagningen lå de første 6 kørere meget tæt på hinanden. René Prang fik en startplacering som nr. 5. Han kom godt med fra start, men faldt ned på en 7. plads. Efter et par omgange var han oppe på 6. pladsen, men det var lige som om det kneb med at følge med de førende. René Prang fortæller efter løbet at maskinen skred og slingrede i bagenden, så han havde svært ved at styre den, og overføre MC-ens kræfter til asfalten optimalt. Løbet endte med en 5. plads, og en lidt ærgerlig roadracer der ikke var helt tilfreds med resultatet.

Efter en snak med mekaniker Torben Almind, gik denne i gang med at lave forskellige justeringer på maskinen, og ændre på affjedringen. Dispositionerne skulle vise sig at bære frugt. Straks fra løbets start kunne René Prang mærke at EBR-en føltes meget bedre. Det var i øvrigt også tydeligt at se fra tilskuerpladserne. Fra en startposition som nr. 6 arbejdede han sig støt og roligt frem i feltet og lå i sidste halvdel af løbet på en 2. plads, som med få centimeter foran Simon Tirsgaard, holdt til målstregen, og med Alex Schacht på 1. pladsen. René Prang havde da kørt sin hurtigste omgang 1,3 sek. hurtigere end i lørdagens løb.

 


27. august 2015:

René Prang er med igen på Jyllandsringen til Grand Prix.

Roadracing køreren René Prang er tilbage på Jyllandsringen i den kommende weekend. Han har ikke ligefrem haft heldet med sig i de seneste løb som har kostet to styrt med fysiske skader,  skader på materiellet, og måtte udgå med maskinskade i det seneste løb på Ring Djursland.

René Prang glæder sig til at være tilbage på Jyllandsringen, som han betragter som sin hjemmebane. Det var netop på Jyllandsringen René Prang for 25 år siden startede sin karriere som roadracingkører og fik vist sit talent. Jyllandsringen betyder også noget særligt for René Prang, idet han bl.a. her har kunnet fejre et stort antal sejre, og det var her kimen blev lagt til mange af de mesterskaber og podiepladser han har høstet gennem karrieren. Derfor betyder det også noget særligt for René Prang at deltage på Jyllandsringen igen i sin 25 års jubilæumssæson

Selv om Chancen for at genvinde det danske mesterskab nu er forpasset, er det ikke en mindre motiveret René Prang der lørdag og søndag sætter sig i sadlen på sin SuperBike roadracer, EBR 1190 RX. Sammen med mekanikeren Torben Almind har de brugt adskillige timer i værkstedet på at gøre raceren klar og forberede sig til weekendens løb.

Forberedelse og motivation skal der til for at yde sit bedste, og for at det overhovedet giver mening at deltage. Som landstræner og talentudvikler har René Prang været med til at præge de unge talenter på landsplan. Sæsonen har vist at netop de unge talenter, Simon Tirsgaard og Alex Shacht trænger sig voldsomt på og giver den garvede racerveteran skarp konkurrence.

René Prang har endnu en teoretisk mulighed for at komme på podiet i den endelige stilling, og den chance skal køres, kommer det tørt fra Prang. René Prang får også fornøjelsen af at komme i konkurrence med sin ven fra barndommen og tidligere teammakker Ulrik Døssing Nielsen, der fik et forrygende comeback på Ring Djursland for to uger siden, idet han besatte en femte- og en tredjeplads på sin fabriksnye Ducati, i de to løb som René Prang måtte udgå af. Også fra den kant kan René Prang vente skarp konkurrence i weekenden.

Ud over de to lokale roadracingkørere René Prang og Ulrik Døssing Nielsen, deltager teammakker Michael Brix Sørensen på sin Triumph 675 Daytona i SuperSport 600 klassen. Michael stammer ligesom René og Ulrik fra Thorning, hvor de 3 er vokset op sammen.


21. august 2015:

Midland & Rene Prang til Åbent Hus hos Vagn Jensen Motorcykler Horsens

Der var høj sol og motorcykler i massevis da Midland og Rene Prang deltog til åbent hus hos Vagn Jensen Motorcykler i Horsens.

   


17. august 2015:

René Prang missede chancen for at genvinde DM

Ved en afdeling af DM i rodaracing på Ring Djursland i weekenden, mistede René Prang muligheden for at genvinde det danske mesterskab. René Prang styrtede lige efter første omgang i lørdagens løb, og udgik med maskinskade i søndagens løb.

Efter sommerens restituering ovenpå skulderskaden fra Padborg Park i juni mdr. var han ellers stærkt motiveret og opsat på at køre race igen,

I tidtagningen lørdag, opnåede Prang da også en startplacering i forreste startrække som nr. 3. Han kom godt fra start, og lå på en andenplads da målstregen blev passeret første gang, men i svinget lige efter, forsøgte han at undgå en fedtet plet på banen, med det resultat at maskinen heighsider og Prang bliver slynget op i luften, forover maskinen og ryglander på asfalten. Det var en hård medfart men han var hurtigt på benene for at komme væk fra de bagvedkørende. Ærgerlig, fortumlet og forslået, men ellers frisk, måtte han herefter følge resten af løbet fra pitten.

Mekaniker Torben Almind havde en travl eftermiddag med at få EBR-raceren repareret og klar til søndag. Raceren blev afprøvet søndag morgen, og fundet klar til dagens løb.

Da der ikke blev opnået en hel omgangstid i lørdagens løb var René Prang henvist til at starte helt bagerst i feltet søndag, så mulighederne for en topplacering var på forhånd væsentlig reduceret. Prang avancerede hurtigt i feltet efter starten og befandt sig midt i feltet, da han på fjerde omgang måtte udgå med maskinskade. Et beslag på kåben under maskinen, var formentlig blevet beskadiget under lørdagens styrt, brækkede af og kåben opfangede vinden og gjorde videre kørsel uforsvarlig. En rigtig ærgerlig René Prang måtte erkende at hans deltagelse i ræset var slut for denne weekend.

Chancen for at genvinde det danske mesterskab er nu forpasset, men der er stadig en teoretisk mulighed for en podieplads, og den køres der efter, når det d. 29. & 30. august går løs med det store Grand Prix på Jyllandsringen.


11. august 2015:

Roadracingkøreren René Prang melder klar til DM på Ring Djursland.

René Prang er klar til at genoptage kampen om DM i roadracing, efter et styrt på Padborg Park i juni mdr. Det trælse styrt kostede et brækket kraveben, der efterfølgende betød en operation, hvor 6 stykker knogle, måtte sættes sammen med en metalplade og 8 skruer.

Sommeren er brugt til restituering af skulderen, men betød også et afbud til NM i Sverige midt i juli mdr. Jeg er klar igen, og skulderen fungerer fint udtaler René Prang. Der arbejdes dog stadig på at få EBR-raceren klar og justeret. Først går turen Stockholm hvor forgaflen skal renoveres efter styrtet. De sidste par hverdage går så i værkstedet sammen med mekaniker Torben Almind med at gøre roadraceren helt klar.

Der køres 2 løb på Ring Djursland d. 15. & 16. august, og igen på Jyllandsringen d. 29. & 30. august. René Prang ligger aktuelt på en samlet andenplads i kampen om DM. Der køres i alt 6 løb mere i DM, så der er masser af point at køre om endnu. Derfor er kampen om førstepladsen, som i øjeblikket indehaves af Alex Schacht, stadig helt åben.

Der er ingen tvivl om at de to konkurrenter vil give hinanden kamp til stregen. De kender hinanden rigtig godt, og vil lure på hinandens svagheder eller fejl i løbene, ligesom det øvrige felt garanteret også vil gøre sit til at vende op og ned på styrkeforholdet. Der er lagt op til nogle spændende dyster i mange forskellige klasser på Ringland d. 15. & 16. august.

Foruden den uundværlige mekaniker Torben Almind, er Michael Brix Sørensen også med i teamet hos René Prang. Michael Brix Sørensen stiller op i klassen SuperSport 600 på sin Triumph Daytona 675, mens René Prang deltager i klassen SuperBike på en EBR 1190 RX

 


22. juli 2015:

En skadet René Prang deltager ikke i NM, men forventes klar til DM.

Det har været en svær beslutning for René Prang, at han må trække sin deltagelse i det nordiske mesterskab i roadracing, som køres på Karlskoga Motorstadion i Sverige i den kommende Weekend.

René Prang kom til skade med skulderen ved et styrt under tidtagning på Padborg Park i juni mdr. Styrtet kostede et brækket kraveben, der efterfølgende betød en operation, hvor 6 stykker knogle, måtte sættes sammen med en metalplade og 8 skruer. Efter operationen havde han en forventning om at han måske kunne blive klar til at køre om det nordiske mesterskab her i juli mdr. men har besluttet ikke at deltage og udsætte sig for unødig risiko. Tidligere i karrieren har han i øvrigt stillet op adskillige gange, trods skader med knubs og brækkede lemmer.

René Prang er regerende nordisk mester i Supersport 600 klassen 2014, men stiller i denne sæson op i klassen SuperBike, hvor han tidligere i karrieren har vundet NM 4 gange. NM køres normalt over flere afdelinger, men i år køres mesterskabet over een weekend.

Derimod forventer han at være klar til at køre næste afdeling i DM på Ring Djursland d. 15. & 16. august. I den samlede stilling i kampen om DM, ligger René Prang på en foreløbig andenplads.


3. juli 2015:

René Prang må holde en ufrivillig pause

En simpel kørefejl sendte Roadracingkøreren René Prang hovedkulds i asfalten under tidtagning ved afvikling af MC Zenergy Super Challenge d. 27. & 28. juni på Padborg Park.

René Prang var ellers mødt op i Padborg, med det formål at sikre sig en sejr i weekendens 3 løb. Ved første tidtagning blev han da også noteret for den hurtigste tid. Den placering blev slået af hans nærmeste rival Simon Tirsgaard i anden tidtagning. René Prang nåede ikke at køre hele tidtagningen færdig. Han ville køre i pit for at justere sin maskine, men fejlbedømte en situation, og ramte en anden kører med sit bremsehåndtag, med det resultat at forhjulet blokerede og Prang fortsatte hen over styrret og landede med hoved og skulder på asfalten.

Alligevel endte han med den næsthurtigste tid i tidtagningen. En position han af naturlige årsager ikke kunne bruge til noget. Den hårde medfart i mødet med asfalten, betød en flækket styrthjelm og brækket kraveben, en masse knubs, samt kosmetiske småskader på roadraceren. En røntgenundersøgelse efterfølgende viste at kravebenet er brækket to steder. Han skal derfor opereres fredag i denne uge, og have fæstnet de to løse ender igen. En tur han har prøvet et par gange tidligere i karrieren, men alligevel ubelejligt og smertefuldt.

Styrtet betyder at René Prang ikke kommer til at deltage i Nordisk mesterskab, som køres den sidste weekend i juli på Karlskoga motorstadion i Sverige. Han forventer dog at være klar til næste DM afdeling som køres 14. & 15. august på Ring Djursland.

I den foreløbige stilling i henholdsvis serien MC Zenergy Super Challenge og DM Ligger René Prang nr. 2 i begge serier i Klassen SuperBike.

Teammakker Michael Brix Sørensen, der kører i klassen SuperSport 600 ligger på en 1. plads i serien MC Zenergy Super Challenge og en 18. plads i DM. Han Kørte ikke med i DM afdelingen i Assen i Holland, da der samtidig blev kørt MC Zenergy Super Challenge i Padborg.


21. juni 2015:

René Prang nr. 2 i et tæt opløb på Ring Djursland

Roadracingkøreren René Prang deltog en afdeling af MC Zenergy Super Challenge d. 20. & 21. juni på Ring Djursland Hvor han i skarp konkurrence kæmpede om førerpositionen.  René Prang  kørte en flot 2. plads hjem i alle weekendens 3 løb.

Midsommerløbet på Ring Djursland var anden afdeling af MC Zenergy Super Challenge, hvor René Prang med sin EBR 1190 RX racer deltog i klassen Superbike. Ved første afdeling i maj måned på Ring Djursland blev det ligeledes til en 2. plads i løbet.

René Prang havde derfor denne gang satset på at nå helt til tops og give det unge talent Simon Tirsgaard kamp til stregen. Simon er rigtig godt kørende på en BMW i år, og har den fordel at han også kører med i det tyske mesterskab, og får således en masse kørsel og konkurrence ind under huden, hvilket også kunne ses på Ring Djursland. Når han så samtidig er ung og et stort talent, bliver det lidt af en opgave for René Prang, der dels deltager i langt færre løb, men som 46 årig dog stadig er still going strong.

Tidtagningerne viste da også kun  meget lille marginal forskel mellem Simon Tirsgaard og René Prang på de første to pladser. Tidsforskellen blev mindre og mindre i tidtagningerne, men fortsat til Simon Tirsgaards fordel, så han startede alle 3 løb i i weekenden fra  pole position med Prang i anden startposition.

Forskellen på målstregen mellem de to konkurrenter, blev også mindre og mindre gennem de 3 løb. René Prang havde afprøvet lidt forskelligt med opsætningen af maskinen i løbet af lørdag, og håbede han havde fundet en opsætning der kunne give det sidste i søndagens løb, for at komme først i mål. Fra løbets start søndag gjorde de begge hvad de kunne, og pressede hinanden til det yderste. Det blev dog igen Simon Tirsgaard, der trak det længste stå, og kørte først over målstregen, tæt fulgt af René Prang. De var da ca. 20 sek. foran de forreste i det øvrige felt.

Næste løb i MC Zenergy Challenge, bliver kørt i den kommende weekend d. 27. & 28. juni på Padborg Park.


11. maj 2015:

Flot 2. plads til René Prang!

Roadracing køreren René Prang, sluttede på en samlet 2. plads, ved MC Zenergy Super Challenge d. 9. & 10. maj på Ring Djursland.
Søndag skulle der køres 2 løb og vejrudsigten lovede både tørt og varmere vejr. Desværre blev det første heat aflyst lige før start, da der var spildt olie på banen i billøbet lige før MC-erne skulle køre. Senere blev banen rengjort og der blev så kun kørt et enkelt løb søndag.
Stillingen fra lørdag mellem de to forreste gentog sig. René Prang blev igen 2-er tæt efter Simon Tirsgaard. Der var kun 7/10 sek. mellem dem på målstregen og 22 sek. ned til nr. 3.

Næste løb i MC Zenergy Challenge, bliver kørt d. 21. & 22. Juni på Padborg Park.


27. april 2015:

René Prang kom godt fra start ved åbningsløbet på Jyllandsringen.

René Prang er godt tilfreds med sin nye ERB 1190 RX racer, som han formåede at besætte en 2. plads med i kampen om DM 2015 i roadracing, ved åbningsløbet søndag den 26. april på Jyllandsringen.

René Prang skulle starte fra 5. startposition. Han kom godt fra start idet han efter første sving havde lagt sig på en 2. plads. På anden omgang kom René helt i front og holdt føringen de efterfølgende omgange. René blev dog overhalet i den sidste halvdel af løbet.

René Prang var rigtig godt tilfreds med sin placering som nr. 2 af flere årsager. For det første fordi han nu kunne mærke at han er ved at få styr på den nye maskine, og for det andet at han har en del af æren for Alex Schachts sejr, idet han har haft Alex under sine vinger som talentudvikler i DMU gennem nogle år, så det var ikke så ringe endda, at blive slået af ”lærlingen”.

Selv om dagens løb endte med en flot 2. plads, er der fortsat noget for René Prang og mekaniker Torben Almind at arbejde med. Der mangler endnu nogle reservedele til de forreste støddæmpere og efterfølgende justeringer i affjedringen, før maskinen kører optimalt, og dermed en lille smule hurtigere end i dag.

Dagens resultat blev straks mailet til den amerikanske konstruktør at EBR-raceren Eric Buell, der kvitterede med ros og anerkendelse til René Prang, som er en af de meget få europæiske og den eneste danske kører af en EBR-racer.

kilde: motorsporten.dk


14. januar 2015:

STORT TILLYKKE TIL RENE PRANG,

VINDER AF Dansk Motorsport Award i kategorien

Årets Road Racing kører.

“Rene´s 25 års jubilæumssæson blev en stor og måske lidt overraskende succes, for det lå ikke i kortene, at den skulle blive en succes efter problemer med helbredet og en operation. Men René beviste, at han trods de 45 år, stadig er blandt de bedste i Danmark og Norden både ved at vinde DM og NM i Supersport 600”.

 

 

Dansk Motorsport Award finder sted onsdag den 14. januar 2015 i Cirkusbygningen.

René Prang er nomineret i kategorien “Årets Road Racing kører” – STEM PÅ RENÈ HER

“Rene´s 25 års jubilæumssæson blev en stor og måske lidt overraskende succes, for det lå ikke i kortene, at den skulle blive en succes efter problemer med helbredet og en operation. Men René beviste, at han trods de 45 år, stadig er blandt de bedste i Danmark og Norden både ved at vinde DM og NM i Supersport 600”.

Til venstre på siden kan du læse flere nyheder og om vores arrangementer m.m.

René Prang Dansk og Nordisk mester i Super Stock 600 – 2014.

René kører på Midland Motorcycle 10W-50, en fuldsyntetisk olie til 4-takts motorer.

Stort tillykke til René fra Midland.

Foto af Kimer Foto