Mikkel O. Pedersen var hurtigste GT3-kører Racerkøreren fra Struer kørte sit første løb i en Honda på Paul Ricard i Frankrig
Gennem hele sin karriere har det været sportsvogne af mærket Porsche, som Mikkel O. Pedersen har kørt, men lørdag kørte han for første gang i et andet mærke. Det var i en Honda NSX GT3 for GMB Motorsport, hvor han på den sydfranske Paul Ricard-bane var hurtigste GT3-kører.
”Jeg satte den bedste tid under løbet, som varede godt to timer,” fortæller Mikkel O. Pedersen. ”Den lød på 1.54,943, mens næst hurtigste kører i feltet satte en tid på 1.55,888. Men jeg måtte heller ikke presse bilen mere af hensyn til vores såkaldte Balance-of-Performance, de regler, som skal sikre jævnbyrdighed mellem de forskellige biltyper.”
Løbet på Paul Ricard var første afdeling af Le Mans Cuppen, hvor der i GT3-klassen er krav om, at hver bil skal køres af dels en såkaldt sølvkører, dels en såkaldt bronze kører. Her har Mikkel O. Pedersen status som sølvkører, mens hans makker Lars E. Pedersen er bronze kører.
”Lars har jeg arbejdet sammen med i de seneste par år hjemme i de danske løbsserier,” siger Mikkel O. Pedersen. ”Lars er forholdsvis ny i motorsport, og weekendens løb var hans første internationale løb overhovedet. Der var meget nyt for ham, dels bilen, dels racerbanen. Her har de to andre bronzekørere i GMB Motorsport – Kristian Poulsen og Jens Møller – mange års erfaring fra internationale sportsvognsløb, og Jens Møller har herudover også i et par år kørt race i netop en Honda NSX.”
Mens de to øvrige biler i GMB Motorsport erobrede de to første pladser, sluttede Mikkel O. Pedersen og Lars E. Pedersen på femtepladsen.
”Lars startede i bilen, og i rullestarten kom han desværre til at passere den foranliggende bil, inden de havde krydset startstregen. Det kostede os en drive through-straf,” siger Mikkel O. Pedersen. ”Vi vidste derfor, at der skulle indsættes en safety car under løbet, hvis vi skulle have haft en chance for at komme til tops, men den kom ikke.”
”Det var lidt ærgerligt. Jeg gjorde min del ved at køre hurtigt i mit stint og indhente de forankørende. Lars og jeg sluttede faktisk bare 20 sekunder fra det Ferrari-hold, der tog tredjepladsen, så uden vores drive through-straf var vi endt på podiet.”
Næste afdeling af Le Mans Cuppen køres på Imola-banen i Italien den 14. maj, men weekenden inden skal Mikkel O. Pedersen atter køre i Project 1 Motorsports Porsche 911 RSR sammen med Matteo Cairoli og Nicolas Leutwiler i anden afdeling af World Endurance Championship på Spa-Francorchamps i Belgien.
”Her får jeg desværre ikke mulighed for at en testdag inden,” sig Mikkel O. Pedersen og konstaterer. ”Jeg er trænet mere i Hondaen, end jeg har i RSR’eren. Det er lidt den omvendte verden, når jeg kører RSR’eren i VM-serien, og Honda deltager i en supportserie til EM-serie.”
Hos RaceGroup havde vi en magisk motorsportsoplevelse, da vi deltog i sæsonens sidste løbsweekend – denne gang igen på FDM Jyllandsringen. Det blev en mindeværdig ...
Et sandt drama udspillede sig under den sønderjyske aftensol, da RaceGroup deltog i weekendens Night Race på Padborg Park. Efter flere udfordrende løbsweekender var der ...
Efter den voldsomme afkørsel under warm up til TCR-løbene på Ring Djursland har Racegroup og Malte Ebdrup efter grundige overvejelser besluttet ikke at stille til ...
Voldsom afkørsel satte sit præg på TCR-weekend Weekenden foregik for Racegroup på Ring Djursland, hvor der skulle kæmpes om vigtige point i femte afdeling af ...
Succesfuldt sponsorevent i København I den forgangne weekend blev hovedstaden omdannet til et mekka for bilentusiaster, da det traditionsrige Copenhagen Historic Grand Prix fandt sted. ...
Kasper H. Jensen triumferer med tre heatsejre på Rudskogen Hos RaceGroup havde vi endnu en fantastisk motorsportsoplevelse, da vi deltog i denne weekends TCR-løb på ...